תפריט

כתיבה טכנית

אומנות הכתיבה מתחלקת להרבה מאוד ענפים שונים של תחומי התמחות. יש הבדליים תהומיים בין כתיבה שיווקית לכתיבה סיפורית, ואחד מהסוגים המעניינים ביותר הוא הנושא של כתיבה טכנית. כתיבה טכנית היא נישה מבוקשת מאוד כיום, כי היא מחברת בין העולם התיאורי לעולם המעשי ונותנת לאנשים ערך מוסף בהבנה של פעילות או שירות מסוים. כתב טכני תמיד יכול לשפר את היכולות שלו, בלי קשר לתוכן עליו הוא כותב, שכן מדובר בתחום ספציפי מאוד, בו הכותב נדרש לכמה תכונות חשובות. לאור השינוי הטכנולוגי שהעולם עובר, יש יותר ויותר צורך בכתבים טכניים, וחשוב מאוד להבין על מה מדובר.

מהי כתיבה טכנית

כתיבה טכנית היא היכולת לתאר בצורה מדויקת ונוחה לקריאה תהליכים ומדריכים שונים המצריכים ביצוע פעולות שונות. תחת הכותרת של כתיבה טכנית נכנסים אלמנטים כמו דו"חות, סיכומים מנהלתיים, הצהרות, בריפים ועוד. בכל פעם שמידע טכני צריך לעבור דרך טקסט, שם נכנסת הכתיבה הטכנית לפעולה. תחת המטריה של כתיבה טכנית אפשר למצוא כתיבה הקשורה לייצור, הנדסה, ביוטק, אנרגיה, תעופה, פיננסים, מחשוב ושרשראות אספקה. הפורמט של מדריכי משתמש ארוכים יצא מהאופנה וכתיבה טכנית הגיעה כדי להחליף אותו, להיות יותר שוטפת, אך עדיין להעביר את המסר הטכני בצורה הטובה ביותר שיש.

זקוקים להצעת מחיר? השאירו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם:

מידע טכני, על אף אפרוריותו המובנית, חייב לעבור בצורה שהיא מאוד מדויקת, אך הטוויסט קשור לאופן העברת הטקסט. היכולת לקחת את המידע הזה ולהעביר אותו בצורה נוחה לדף היא קריטית, ויכולה לחסוך הרבה מאוד זמן וכסף. המידע הטכני יכול לבוא מכל מיני כיוונים, מדריכי מדיניות ישנים, תקצירים, סיכומי ישיבות, פרסומי יח"צ ואפילו תכתובות אימייל. כדי לקחת את כמות המידע הבלתי נדלית הזו, להוציא ממנה רק את האלמנטים החשובים, ולהישאר עם טקסט קריא, אינפורמטיבי, ויעיל לקורא, צריך להחזיק בארסנל מילים גדול, ביכולת ניתוח נתונים, ובהעברתם בצורה נוחה וקריאה אל הדף.

הצורך בכתיבה טכנית

מרבית הכותבים עושים את עבודתם בצורה טובה, אך חומרים של כתיבה טכנית, כמו מדריכי תוכנה ודו"חות של מחקרים, מצריכים סט כלים אחר לחלוטין. הבנה החומר והתוכן היא קריטית לתהליך, ולכן כל נושא ההכנה לכתיבה עולה מדרגה. לעיתים, צריך להגיע עם רקע או להתנסות בנושא במשך תקופה לפני שאפשר לכתוב עליו. כתב טכני איכותי מעניק לקורא תקשורת ברורה יותר בין התוכן לפעילות או המוצר, והתאמה אידאלית בין הכתוב לבין הפעולה הבאה בשרשרת. הצורך בכתיבה טכנית מגיע גם לאור העובדה שאנשי מקצוע מרגישים בנוח לכתוב בשפה שלהם, לעמיתים שלהם, ולעיתים יש צורך במשהו רחב יותר, עם מכנה משותף נמוך יותר. חשוב לזכור שלקוחות שיתפסו את המדריך כנחות, יתפסו גם את המוצר כנחות.

הכתבים הטכניים הם למעשה סוג של מתווכים, בין הצד המייצר והטכני, לבין הקהל הרחב. הם צריכים להבין את שני הצדדים ולהפוך לגשר של הבנה והסברה. זה לא תמיד קל, ולעיתים המרחק בין שני הדברים הוא גדול מאוד, והאתגר הוא גדול. זה נכון במיוחד למוצרים שהם חדשים בתחומם או בלתי קונבנציונאליים, מהם יש הרבה כיום, כי התחום הטכנולוגי מתפתח והופך להרבה יותר זמין, כך עם מדפסות תלת מימדיות לדוגמה, שהופכות להיות כלי שנמצא בהרבה מאוד בתים, ולא היה זמין לאנשים פרטיים עד לפני כמה שנים. הצורך הוא לתרגם את הז'רגון המקצועי לשפה פשוטה יותר, עם סדר מסוים, לפי דרישות היצרן ועל פי הצרכים של הלקוח. סט כלים, כבר אמרנו?

pixbay

איך לחסוך כסף עם כתיבה טכנית?

כתיבה טכנית היא למעשה אלמנט שיכול לחסוך לא מעט כסף לחברות ועסקים. ראשית, כתיבה טכנית נכונה ושוטפת מונעת מהלקוחות ליצור קשר עם שירות הלקוחות. החברה מקבלת פחות שיחות לקווי הטלפון שלה ופחות הודעות לחשבונות הרשתות החברתיות שלה, וכך ניתן לחסוך בכוח אדם ובסיוע טכני ללקוח, הן של אנשי שירות הלקוחות והן של אנשי המקצוע. כותבים טכניים מקצועיים מסתכלים על המטלה מכיוון הלקוח, ולא מכיוון אנשי המקצוע. כך, קל יותר להסביר ללקוחות ולמשתמשים כיצד לעבוד עם המכשיר ואיך להשיג את התוצאות הטובות ביותר, ללא עזרה מהחברה. כאמור, לקוחות שמקבלים את המידע הנדרש מחוברות ההסברה, לא צריכים את הצוות הטכני.

המיתוס לפיו אף אחד לא קורא מדריכים הוא נכון כאשר המדריך נראה מאיים, וכאשר הוא נראה ידידותי וזמין, אנשים ינסו אותו, ואפילו יצליחו "לזרום" עם ההוראות. כתיבה טכנית מעניקה גישה נוחה אל המידע, וגם כאשר לא מבינים משהו בהתחלה, אפשר למצוא את ההסבר המדובר בקלות, לעבור עליו שוב, ולפתור את הבעיה. חיסכון נוסף יכול להגיע מהפידבק של הכתב הטכני, שכן לרוב, הכתבים הטכניים מתנסים במוצרים עליהם הם כותבים, ויכולים לעלות על באגים, תקלות וכמובן, דברים שאולי "עוברים" אצל אנשי המקצוע, אך יקשו מאוד על המשתמשים הפשוטים. גם כאן, מדובר בהשקעה נכונה שתעזור לחסוך כסף, לבטח אם מבצעים את התיקונים הנדרשים לפני ההפצה, ולא אחריה.

מינימום פנויות לשירות הלקוחות ושדרוג המוצר

הראייה של כתב טכני היא שונה משל המפתחים של המוצר, שכן לרוב, חלקי המוצר בנויים מכמה חלקים קטנים, עליהם אמונים כמה אנשים שונים. הכתב מפתח סוג של גישה הוליסטית שיודעת לחבר בין כל חלקי הפאזל בצורה טובה. לרוב, לכתבים הטכניים יש גם אינפוטים חשובים בנושא העיצוב והאופן בו הטקסט ייכתב בתוך המדריך או הדו"ח, ובכך, יכול לחסוך ללקוחות שלו גם בנושא העיצובי. יש דברים יותר חשובים ופחות חשובים בתוך חוברת קריאה, והכתב הטכני יכול לכוון את שאר האנשים המעורבים בדבר, כולל מעצבים, כורכים ומדפיסים, איך לייצר את החוברת הטובה ביותר, שתעזור גם היא בחיסכון אל מול אנשי מקצוע וכן גם מול לקוחות.

אלמנט נוסף של חיסכון נוגע לאפשרות לחסוך בעלויות תיעוד. כתבים טכניים יודעים לתעד את מה שהם רואים בצורה מתומצתת וקצרה, מה שחוסך בעלויות ההדפסה. כך גם לגבי המדריכים עצמם, שיהיו קצרים יותר, קטנים יותר, ובעיקר זולים יותר. גם אם העסק מחליט להעלות את המדריכים רק לרשת, ולא להדפיס אותם, יהיו פחות ביקורות (שעולות כסף), וכמובן, הסבר ברור שווה פחות לקוחות שמתקשרים לשירות הלקוחות. הרבה יותר קל להתמקד במסמך קצר וקולע, מאשר בבלילת מילים בלתי נגמרה ובלתי ברורה. כאמור – תקציר טוב שווה הרבה יותר ללקוח מאשר כמות אינפורמציה אובר פרטנית על הדף.

להחזיר את ההשקעה

המטרה העיקרית של כתב טכני היא לכתוב בצורה מקצועית ולייצר תוכן מהיר וקריא, שמתאים גם מבחינה טכנית, וגם פונה לאנשים ללא חוש טכני כלל. הכתבים הם זולים יותר מאנשי מקצוע אשר יכתבו מאמרים ארוכים וטקסטים עם ז'רגון מקצועי, וזהו עוד סוג של חיסכון. הכתבים יודעים כיצד להתנסות במוצרים שונים, ואיך להעביר את הידע שצברו בצורה נכונה אל הדף. בנוסף, כתב טכני לא רק מוזיל את עלויות הכתיבה, הוא גם משחרר את אנשי המקצוע, המתכנתים, הבנאים ואנשי המחשוב, בין השאר, לעשות את עבודתם, ולא "לבזבז" זמן על הסברים לקהל הרחב. זמן הוא כסף, וכתיבה טכנית היא חשובה, אינפורמטיבית, וגם מאוד חסכונית ונכונה לכל סוג של חברה או עסק. כתבים טכניים לעיתים אף מחזירים את ההשקעה שנעשתה בהם, באמצעות הורדת כמות ההדפסה והמלל, והחיסכון בעבודת אנשי המקצוע ואנשי שירות הלקוחות, וזה סוד העניין.