מחנה אושוויץ הפולני? (ושיתוף הפעולה של BBC-Jihad)

תוכן עניינים

הזדמן לי לבקר במחנה ההשמדה אושוויץ בשתי הזדמנויות, ביקורי הראשון התקיים לפני כ-23 שנים, והאחרון לפני חודשיים. במהלך הביקור האחרון הבחנתי בשינויים רבים במתחמי האתר הנורא הזה. בין השינויים שמשכו את תשומת לבי היו השגיאות הבולטות בכתובות בעברית המעטרות לוחות מתכת שהוצגו ברחבי המחנה. שמתי לב גם להיעדר הבולט של ספרים בשפה העברית ואת הייצוג המצומצם מאוד של יצירות שכתבו חוקרים יהודים ולא-יהודים, המאתגרים את הנרטיב הפולני (עוד על כך בהמשך), בחנויות המוזיאון.

אחד השינויים הבולטים ביותר נמצאו בבירקנאו, שם התרחשו מאמצי שיקום נרחבים. אני זוכר היטב את עצמי עומד, לפני עשרים ושלוש שנים, בתוך בניינים על סף קריסה במהלך הביקור הראשון שלי. כיום, המבנים המטים ליפול אינם קיימים עוד בשטח המחנה. הם נבנו מחדש באמצעות יוזמת שיקום משמעותית וכנראה יקרה, בפיקוח ממשלת פולין.

השינויים האחרים הם פחות מרהיבים. מוזיאון אושוויץ מחייב את כל המבקרים לסייר במחנות עם מדריך פולני לפני השעה 16:00. המשמעות היא שרובם המכריע של המבקרים חייבים לראות את המחנה באמצעות פרשנות פולנית של אותם מדריכים. על כל מדריכי הטיולים הפולניים (שמגיעים מכפר אושוויץ וסביבתו) לעבור קורס רב-חודשי בו הם עוברים הכשרה להדריך בהתאם לנרטיב הממשלתי. זהו שינוי משמעותי, שכן באופן זה לממשלת פולין יש שליטה מלאה על האופן שבו תיירים ילמדו על המחנה. הממשלה הפולנית משתמשת בקורס המדריכים בכדי לקדם את האג'נדה שלה.

בטקסט זה, אני שואף לחקור את העובדה שהשיפוץ של אושוויץ הוא מעבר לטיפול יסודי במבנים פיזיים; הוא מתרכז בפירוש מחדש ובעיוות של המשמעות ההיסטורית של אושוויץ כמחנה השמדה. במטרה היא לזלזל ולהקטין את תפקידם של הפולנים בהרג והשמדה של יהודים (כולל גניבת רכושם). הנרטיב הפולני מבקש להציג את הפולנים כקורבנות בלבד ולא כפושעי מלחמה או משתפי פעולה עם פושעי מלחמה.

למרות שחלק מהפולנים (7,232 פולנים הוכרו כחסידי אומות העולם על ידי יד ושם נכון לינואר 2022) הצילו את חייהם של יהודים תוך שהם סיכנו את חייהם, פולנים רבים היו ועודם אנטישמים. במהלך המלחמה, חלקם עזרו לנאצים בדרכים רבות (למשל, בכך שהלשינו היכן למצוא יהודים), הם גנבו רכוש יהודי לאחר שליחת היהודים למותם, ומיד לאחר המלחמה, הם הרגו יהודים שניסו לחזור לבתיהם הגנובים. חלק מהפולנים השתתפו ברציחות בעצמם.

אבל זו לא רק בעיה של העבר. על ידי יצירת חוקים ספציפיים לגבי החזרת רכוש יהודי והגבלת חופש הביטוי, פולין העכשווית ממשיכה לתמוך בפשעים של פולין של שנות הארבעים.

שפה ועיוות המציאות

ניתן לטעון שאין משמעות לטעויות ההקלדה המביכות בעברית שניתן למצוא על לוחות המתכת שנועדו ליידע את המבקרים במחנה ההשמדה. אחרי הכל, אנשים עושים טעויות, וייתכן שדבר זה יכול בלבד להראות שהעבודה שנעשתה הייתה פגומה. ייתכן. אני חושב שהטעויות הללו משקפות באופן סמלי את הגישה הפולנית שמתעלמת מהדיוק בעת שימוש בשפה וייצוג עובדות. להלן אציג עדויות מביקורי וממחקרים של אחרים, המוכיחות שפולין מנסה לעוות את המשמעות ההיסטורית של אושוויץ והשואה באופן שיציג את הפולנים כקורבנות נקיים מאשמה. הם מבקשים לערער כל ניסיון להציג את הפולנים כמשתפי פעולה בהרג יהודים ובשוד רכושם. פולין העכשווית עושה כל שביכולתה, לא להתמודד עם העבר האפל וההווה הבעייתי שלה.

כאשר הצבעתי על השגיאות הרבות בכתובות בעברית על לוחות מתכת שהוצבו ברחבי המחנה, המדריכה נראתה נדהמת ולא מאמינה. היא טענה שסוכנות תרגום ישראלית אחראית לתרגומים. הבעתי את חוסר הוודאות שלי לגבי איכות תהליך התרגום והצעתי שנראה כאילו הופעל תרגום מכונה, ובדיקות האיכות (אם היו כאלו בכלל) לא נערכו על ידי דוברי שפת אם. היא סירבה להאמין. באמת הופתעתי מחוסר האמון הזה. רק לאחר שהצגתי מספר תמונות המכילות טעויות כאלה (שניתן למצוא בכתבה זו) אמרה המדריכה שאין לה כל מעורבות בעניין הזה והמליצה לי לפנות למוזיאון אם ארצה לטפל בנושא.

האסטרטגיה שלהם פשוטה, שימוש בכמה עובדות היסטוריות אמיתיות כדי לטעון טיעון שקרי גדול. העובדות הבאות נכונות:

  1. לא רק יהודים סבלו מהנאצים. פולין איבדה את עצמאותה ואיבדה כ-2.7 מיליון אזרחים (לא כולל יהודים פולנים).
  2. היו אלפי (בין 7000 ל-8000) פולנים לא יהודים שהצילו יהודים. מדובר במספר גדול בהשוואה למדינות אחרות.

בעזרת הדגשת העובדה שפולנים לא-יהודים ולאומים אחרים סבלו מהנאצים, הם מציגים את הנאצים ככוח הרע המוחלט ואת הפולנים כקורבנות. יתרה מכך, הם מרמזים שהיהדות בת זמננו מנסה לצייר את אושוויץ ומלחמת העולם השנייה כטרגדיה יהודית בלבד. חוקרים קוראים לזה "קנאת שואה". מטרת ההתקפה הזו הייתה להשתיק כל ניסיון של הפולנים להשלים עם ההיסטוריה המורכבת והאפלה שלהם, כמו גם עם הפוליטיקה המושחתת והבלתי מוסרית האפלה של ימינו, כפי שיתואר בהמשך.

המציאות מורכבת. האם ייתכן שפולנים רבים איבדו את חייהם במהלך המלחמה, חלקם אפילו הצילו יהודים, בעוד שאחרים הודיעו לנאצים היכן הם יכולים למצוא יהודים? האם יכול להיות שפולנים רבים היו בו זמנית קורבנות של גרמניה וכן עבריינים ומשתפי פעולה שנהנו מהיתרונות של הקרבת חבריהם היהודים וגניבת רכושם?

חוקים פולניים המגבילים את השימוש בשפה 

בשנת 2018, פולין העבירה חוק שמצהיר שזה לא חוקי להאשים את המדינה או האנשים הפולניים במעורבות או באחריות לכיבוש הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה. החוק אוסר כל אזכור של פולנים "אחראים או שותפים לפשעים הנאצים שבוצעו על ידי הרייך הגרמני השלישי" והעונשים הקשים ביותר שמורים למי שמתייחס למחנות ריכוז מהתקופה הנאצית כמו אושוויץ כ"מחנות השמדה פולניים". לחוק שני חלקים: האחד מוציא את הביטוי "מחנות השמדה פולניים" מחוץ לחוק, והשני הופך את זה לפשע להאשים את "האומה הפולנית" בשותפות לשואה ובזוועות "נאציות" אחרות. הפרות של החוק עלולות להוביל לקנס או לעונש מאסר של עד שלוש שנים. החוק עורר חששות בקרב המבקרים לגבי האופן שבו המדינה הפולנית תחליט מה היא מחשיבה כעובדות וכיצד הוא עלול לערער את חופש הביטוי והשיח האקדמי. החוק זכה לביקורת מצד היסטוריונים וחוקרים הטוענים שהוא עלול לגרום לטיוח של תפקידם של הפולנים בשואה.

הגרמנים בנו את כל מחנות ההשמדה בפולין במהלך מלחמת העולם השנייה מכמה סיבות, כולל מיקום גיאוגרפי, זמינות כוח אדם וחשאיות. עם זאת, סיבה נוספת שלעתים קרובות מתעלמים ממנה היא שהסבירות שהפולנים לא יתנגדו לקיומם, בהתחשב באדיקות הדתית הנוצרית ומדיניות האנטישמית שלהם, כפי שתועד במחקרו של ההיסטוריון יאן גרבובסקי (לעולם לא תצליחו למצוא את ספריו בחנויות הספרים של מוזיאון אושוויץ). מסיבה זו, קשה לדמיין שהם היו בונים את מחנות ההשמדה בדנמרק, שבה האוכלוסייה התנגדה באופן פעיל לנאצים כשביקשו מהם למסור את יהודים.

פולין נחשבת לעתים קרובות למדינה דתית, כאשר רוב האוכלוסייה מזדהה כקתולית. לכנסייה הקתולית יש השפעה משמעותית על התרבות, ההיסטוריה והחברה של פולין. מסורות, חגים ומנהגים פולניים רבים קשורים קשר הדוק לאמונה הקתולית. על פי המפקד הלאומי של 2011, הרוב המכריע של הפולנים הזדהו כרומאים קתולים, כאשר למעלה מ-90% מהאוכלוסייה דבקה בדת זו. גוף מחקר הולך וגדל הן בפולין והן מחוצה לה, מוכיח שחלק מהפולנים אכן היו שותפים לפשעי הנאצים. פולנים רבים סייעו באופן פעיל לגרמנים בציד יהודים והסגירו אותם לנאצים. גרבובסקי טוען כי במהלך מלחמת העולם השנייה, פולנים היו אחראים במישרין או בעקיפין למותם של למעלה מ-200,000 יהודים. חלק מהפולנים היו חלק מכוח המשטרה שאכף מדיניות אנטי-יהודית גרמנית כמו הגבלות על שימוש בתחבורה ציבורית ועוצר, וכן חיסול גטאות בפולין הכבושה בין השנים 1942-1943.

ממשלת פולין משתמשת בטקטיקות רבות כדי לעוות את המציאות ולהצדיק את העובדה שעד היום הם נמנעים מלפצות את היהודים (וצאצאיהם) על הרציחות והרכוש שנגנב על ידי פולנים. פולין העבירה חוקים שמקשים על יהודים להחזיר רכוש שאבד במהלך מלחמת העולם השנייה ואחריה. החוקים משפיעים על בעלים יהודים ולא-יהודים שרכושם נלקח בעידן הקומוניסטי. התיקון שהתקבל לחוק המנהלי של פולין ימנע הכרזת בעלות על נכסים והחלטות מנהליות אחרות כבטלות לאחר 30 שנה. זה משפיע על הבתים או העסקים של משפחות שנמחקו בשואה ושנכסיהן נתפסו מאוחר יותר על ידי השלטונות של פולין בתקופה הקומוניסטית. החוק קובע מגבלה של 30 שנה לתביעות, כך שרוב התביעות הקיימות חסמות כעת. ממשלת פולין טוענת כי השינוי יסיים תקופה של כאוס משפטי, אך ישראל וארה"ב גינו אותו, ואמרו שהוא נועד לנטרל ניצולי שואה יהודים ויורשיהם מלהחזיר לעצמם רכוש שנתפס על ידי השלטונות של פולין בתקופה הקומוניסטית. החוקים עוררו משבר דיפלומטי בין פולין, ישראל וארה"ב.

צורה נפוצה נוספת של עיוות המציאות, היא הקטנת מידת שיתוף הפעולה הפולני עם הנאצים. לדוגמה, פרסום של ממשלת פולין משנת 2016 טען כי "רק מספר קטן של פולנים שיתפו פעולה עם הגרמנים במהלך השואה". עם זאת, היסטוריונים העריכו כי מאות אלפי פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים בדרכים ורמות שונות, כולל שירות במשטרה ובצבא הנאציים, סיוע באיסוף יהודים לגירוש וחלק אף השתתפו בהרג ההמוני.

צורה נוספת, היא הגזמה במספר הפולנים שנהרגו במהלך השואה. לדוגמה, ספר לימוד פולני משנת 2018 טען כי "שישה מיליון פולנים נהרגו במהלך השואה". עם זאת, היסטוריונים העריכו כי מספר הפולנים שנהרגו במהלך השואה היה קרוב יותר לשני מיליון.

יתרה מכך, כלי תקשורת פולניים עיוותו לעתים קרובות את התיעוד ההיסטורי על ידי קידום סטריאוטיפים אנטישמיים ותיאוריות קונספירציה. לדוגמה, בשנת 2022, ערוץ טלוויזיה פולני בניהול המדינה שידר סרט תיעודי שטען כי היהודים אחראים לתחילת מלחמת העולם השנייה.

מחקר מרתק שנערך לאחרונה מדגים שקבוצה של עורכי ויקיפדיה מקדמת גרסה מעוותת של ההיסטוריה בוויקיפדיה, כזו שהוצגה על ידי לאומנים פולנים ימנים. בגלל עבודתה של קבוצה זו, מאמרים של ויקיפדיה על השואה בפולין מקטינים את מידת את האנטישמיות הפולנית ואת מידת שיתוף הפעולה עם הנאצים, מגזימים בתפקידם של הפולנים בהצלת יהודים, מרמזים שרוב היהודים תמכו בקומוניזם כדי לבגוד בפולנים, מאשימים יהודים ברדיפתם, ומגזימים בפראות בתיאור היהודים כמשתפי פעולה עם הנאצים. המחקר חושף תכתובת דואר אלקטרוני שדלפה בשנה שעברה המעידה כי גורמים בממשלה מודעים לחשיבותה של ויקיפדיה בעיצוב זיכרון השואה. המייל נשלח ב-2018 על ידי יועץ של ראש ממשלת פולין, מתאוש מורביצקי (Mateusz Morawiecki), לראש משרדו. היועץ כתב כי יש צורך "למצוא מישהו שיוכל לתקן ערכי ויקיפדיה בעברית" וכי "עלינו להיות מאוד דיסקרטיים בנושא הזה". עוד נכתב במייל שמשרד החוץ הפולני יקצה תקציב מיוחד לכך.

לסיכום, שימוש כפוי במדריכי טיולים פולניים, שגיאות הקלדה בתרגום, צמצום הטרגדיה היהודית תוך הגדלת הסבל הפולני, בחירה ספציפית של סוגים מסוימים של ספרי שואה, הימנעות ממכירת ספרים בעברית (למרות שרבים מהמבקרים הם יהודים דוברי עברית) וספרים שמערערים את הנרטיב הפולני, הימנעות מחלקים יהודיים מסוימים במחנה תוך הארכת הביקור בחלקים פולניים (כפי שיתואר בפסקה הבאה), עיוות של מידע השואה בויקיפדיה האנגלית – כל זה נותן את התחושה שפולין מנסה ליצור מחנה אושוויץ חדש. עדויות אלה מוסיפות למחקרים עדכניים רבים, הטוענים כי יחסה של פולין לאושוויץ והכלל לשואה הוא מוטה, מעוות ובלתי מוסרי. אומנם מחנות ההשמדה היו נאציים ו"רק" נבנו על אדמה פולנית. אך כל מה שתואר לעיל מראה שהניסיונות לעוות את המשמעות של אושוויץ ומידת שיתוף הפעולה של הפולנים עם הנאציים, גורם למחנות ההשמדה להיות פולניים במובן ההפוך ממה שהממשלה הפולנית מעוניינת. הניסיון לטשטש את המציאות המורכבת, וההתחמקות מאחריות של הפולנים משתפי פעולה, הופך את אושוויץ של ימינו כמוקד עכשווי לשיתוף פעולה עם פשעי מלחמה.

שיתוף הפעולה של ה-BBC עם הג'יהאד

מרד הזונדרקומנדו באושוויץ היה מרד נגד הנאצים של אסירים יהודים שנאלצו לעבוד בתאי הגזים, בבורות ההרג הבוערים ובמשרפות של מחנה הריכוז אושוויץ-בירקנאו. הזונדרקומנדו היו קבוצה של אסירים יהודים שקיבלו יחס מיוחד וזכויות יתר בתמורה לעבודתם בתאי במחנות השמדה. המרד תוכנן והוצא להורג על ידי חברי הזונדרקומנדו שהבריחו כמויות קטנות של אבקת שריפה ממפעל תחמושת בתוך מתחם אושוויץ כדי להשתמש בהם בהשמדת תאי הגזים והמשרפות. מנהיגי הזונדרקומנדו תכננו להפעיל את המרד והבריחה כך שיתפרסו על פני כל המחנה. אולם, הגרמנים ציפו למרד ולכן הצליחו לדכא אותו תוך זמן קצר. ביום שבת, 7 באוקטובר 1944, קם המרד הזונדרקומנדו במשרפה IV, אך הגרמנים ריסקו את המרד, כך שכמעט 250 אסירים מתו במהלך הלחימה, והסוהרים ירו ב-200 נוספים לאחר דיכוי המרד.

המרד היה אירוע משמעותי בהיסטוריה של אושוויץ-בירקנאו, אך מסיבה כלשהי הסיור שעשיתי לא עבר באתר שבו המרד התרחש, שבו היה מידע על הגבורה היהודית הזו. מקום חשוב נוסף שהסיור דילג עליו, היה חלק גדול בבירקנאו שנקרא "קנדה" שבו אוחסנו החפצים הגנובים של הקורבנות היהודים לפני שליחתם לגרמניה. הביקור במקום הזה נותן הדגמה פיזית של גודלו העצום של השוד הכספי. האם חלק זה של המחנה דילג בגלל שמישהו חשש שמא ישאלו המבקרים שאלות לגבי התפקיד המשמעותי שהיה לפולנים בשוד היהודים? אפשר רק לתהות.

ביום שבת, 7 באוקטובר 2023, בדיוק 79 שנים לאחר ההתקוממות היהודית באושוויץ, פתחו מחבלי חמאס במתקפת פתע על דרום ישראל. התקיפה הייתה הרצחנית ביותר בתולדות חמאס וכללה שימוש ברקטות, מצנחי רחיפה, סירות, אופנועים וכלי רכב אחרים כדי לחדור לישראל. המחבלים נטרלו את המקלעים האוטומטיים ואת אנטנות המעקב בגדר עזה, תוך שימוש בחומר נפץ שהופל ממל"טים קטנים הטסים לאט וקשים לזיהוי. הם גם השביתו באופן שיטתי את מערכות זיהוי, תקשורת והתרעה, תוך שימוש בצלפים ומזל"טים מסחריים חמושים בחומרי נפץ. המתקפה תפסה את ישראל לא מוכנה, שכן חמאס הטעה את ישראל במהלך החודשים האחרונים בכך שיצר רושם פומבי שאינו מעוניין לצאת לקרב או עימות עם ישראל. הפיגוע גרם לרצח של לפחות 1250 ישראלים, בהם 310 חיילים, וכמעט 2,000 פצועים אנוש. מחבלי חמאס גם חטפו יותר מ-230 ישראלים, בהם אמריקאים ואזרחים זרים אחרים. התקיפה הביאה למלחמה בין ישראל לחמאס, כשישראל נשבעה לחסל את חמאס.

ה-BBC ספגה ביקורת על השימוש במילה "לוחמים" במקום "טרוריסטים" בסיקור התקיפות האחרונות בישראל שבוצעו על ידי ארגון חמאס. גופי שידור אחרים כמו סקיי ניוז ו-ITN התייחסו בסיקורם ל"מיליטנטים" או לוחמים של חמאס. שר ההגנה של בריטניה, גרנט שאפס, מתח ביקורת על מדיניות ה-BBC שלא לכנות את חברי ארגון הטרור חמאס "טרוריסטים" ואמר שזה "מדהים ללכת לאתר ה-BBC ועדיין לראות אותם מדברים על לוחמים וחיילים ולא קוראים להם טרוריסטים". עם זאת, ה-BBC הגן על החלטתו שלא לתאר חמאס כ"טרוריסטים" בסיקור שלו, תוך ציון הנחיות העריכה שלו שאומרות שהמילה "טרוריסט" יכולה להיות "מחסום ולא סיוע להבנה".  וש"גם את ה-IRA לא כינינו 'טרוריסטים'". (מה שמראה רק, שזו עבירה חוזרת לעניות דעתי.) העקרונות המייסדים של ה-BBC גם קובעים שזה לא מתפקידו של ה-BBC לומר לאנשים במי לתמוך ומי לגנות, וכי העסק שלו הוא להציג לקהל את העובדות ולתת להם להחליט בעצמם.

עם זאת, הסרטונים שפרסמו את אנשי חמאס עצמם מספקים ראיות ברורות לפשעי מלחמה המערערים את טענות חמאס כי לוחמיו לא נכנסו לישראל בכוונה להרוג אזרחים. חמאס, כך נראה, מעולם לא שמע על אמנת ז'נבה האוסרת על רצח אזרחים בזמן מלחמה.

אפשר לשאול האם תקיפה מכוונת של אזרחים, כריתת ראשים של תינוקות, אונס והרג נשים, יכולה להיות מתוארת כאילו היא נעשית על ידי יצורים שהם בסך הכל "מיליטנטים" או "לוחמים"? הייתי טוען שטרוריסטים, פושעי מלחמה ורוצחים הם מילים אובייקטיביות ומתאימות יותר לתיאור מה שעשה חמאס לאחר הפלישה לישראל ב-7 בספטמבר 2023. התקשורת שבוחרת להמעיט במעשי חמאס וקבוצות ג'יהאד אחרות מבצעת סוג דומה לפעול כפי שתוארו לעיל על ידי ממשלת פולין: הם מבקשים להסתתר, אך במקום זאת, הם חושפים את האנטישמיות שלהם ואת שיתוף הפעולה שלהם עם פשעי מלחמה ופושעים. יש לגנות מעשים כאלה בחומרה ובמקום. הפולנים וה-BBC אינם נאצים או ג'יהאדיסטים (למרות שחלק מהעיתונאים המוסלמים הביעו שמחה לאיד על קיום הטבח!), אבל חלקם משתפי פעולה עם פושעי מלחמה באמצעות בחירות לשוניות מסוימות המעוותות את המציאות (והנה גם גילו כי חלק מהעיתונאים הפרילאנסים של ה BBC פלשו לישראל ביחד עם מחבלי החמאס וגם הצטלמו מחוייכים עם ראש הזרוע הצבאית של החמאס יחיא סינואר).

ה-BBC מפרסם מאמרים הן משמאל ומימין והגישה הפוליטית הכללית שלו לטענתם היא מרכזנית. אני טוען שעיתונאים צריכים להשתמש במונחים נכונים בכל כתבה, ללא קשר לאוריינטציה הפוליטית שלהם. אחרת, נראה שהם תומכים בטרור ובג'יהאד, בשם האובייקטיביות העיתונאית.

לקריאה נוספת: 

The JUST Act Report: Poland

Wikipedia’s Intentional Distortion of the History of the Holocaust

Jan Grabowski

שיתוף:

עוד פוסטים:

הנגשת רקע ותיאור קולי ללקויי ראייה

חברת ביירון שמה לה למטרה להנגיש כנסים ואירועים לכלל המשתתפים ובפרט למשתתפים לקויי ראייה. ב־35 שנות עבודתה צברה החברה ניסיון רב הנגשה ויזואלית, קולית ובתרגום

הנגשה קולית לכנסים ואירועים

חברת ביירון מספקת שרותים שונים לכנסים ואירועים: תרגום סימולטני. תרגום שפת הסימנים. הנגשה קולית בהרבה אירועים יש קהל שזקוק להנגשה קולית הנגשה ויזואלית. באוכלוסייה הישראלית קיימים

ליצירת קשר:

רוצים שנחזור אליכם? השאירו פרטים:

דילוג לתוכן