מחירון כתיבה
המשפט המפורסם אומר שהתוכן הוא המלך, וזה נכון ברוב המקרים. הפלטפורמה יכולה להיות מושקעת ודינמית מאוד, אך בסופו של דבר אנשים צריכים לקבל ערך, בין אם זה בתוכן כתוב או בתוכן מצולם או מוקלט. לכן, העבודה של כותב תוכן היא חשובה ונדרשת אצל כל מי שמפעיל כל סוג של פלטפורמת מדיה, כמו אתר אינטרנט, מגזין מודפס או ערוץ טלוויזיה או רדיו. התוכן הכתוב הוא כמובן הנקרא ביותר בעידן זה של טלפונים חכמים, ולכן, כתבי התוכן הטובים עושים עבודה חשובה מאוד, וצריכים להיות מתוגמלים בהתאם. ללא תוכן איכותי, לאף אתר אינטרנט אין זכות קיום, ומעבר לעניין, לתוכן יש הרב מאוד תפקידים חשובים.
ותק, מעמד וניסיון
תוכן איכותי מסייע לקידום ברשתות החברתיות, לחיפושים במנועי החיפוש, לשיווק ומכירות ואפילו כתיבה טכנית למען לקוחות. בנוסף, יש הרבה פרמטרים שמרכיבים את הכתיבה, אשר מורכבים מהצורך של הלקוח. כך לדוגמה, יש כתיבה למען קידום (או SEO) אשר מתמקדת במילות מפתח, ומנגד, יש כתיבה טכנית מורכבת שמצריכה את עורך התוכן לבצע מחקר לפני הכתיבה, מה שכמובן מעלה את המחיר. מחירון כתיבה הוא אינו משהו קבוע, והוא משתנה על פי אין ספור פרמטרים, כולל הוותק והידע של הכותב, סוג הכתיבה, הדד ליין שנקבע, וכאשר מזמינים טקסט, צריך לדעת לאן נכנסים ומה סדר הגודל של המחיר שיש לשלם לכתב התוכן.
תמחור ראשוני
כותבי תוכן מתחילים כמובן מתומחרים בצורה נמוכה יותר, לרוב מכיוון שאין להם ניסיון ו/או תיק עבודות. בחלק מהמקרים יהיה צורך להנחות אותם לגבי דברים בסיסיים, ואף להחזיר להם טקסטים לתיקונים. רוב כותבי התוכן הצעירים מקבלים טקסטים לקידום אתרים, בהם נדרשים לחזור על כמה מילות מפתח מספר רב של פעמים. לעיתים הטקסטים הם מורכבים באופן יחסית, ויש דרישה להכניס מילות תוכן שהן לא טבעיות לטקסט, כמו מילים עם המילה "מחיר" בסופן. לכן, נדרשת מיומנות מסוימת שנרכשת עם הזמן. כמובן שלאורך הטקסט יש משמעות, וזה אלמנט שמזמין הטקסט צריך לקחת בחשבון, בהתאם לצרכים שלו. הטקסטים הללו הם פשוטים יחסית, אין להם דרישות מעמיקות של תוכן, ולכן הם גם זולים באופן יחסי.
כמות מול איכות
כותבים ותיקים יותר, שיודעים "להריץ" כתבות SEO ולספק כמות נכבדת, עם דגש על מילות המפתח, בצורה מהירה, מעלים קצת את העלות של הכתיבה. הרי, בחלק גדול מהמקרים, קידום אתרים נשען על כמות ולא על איכות, ויש הרבה מזמיני תכנים שצריכים פשוט הרבה תוכן ומהר. לכן, כותבים שיודעים להיות זריזים ולעמוד בדד ליינים קרובים, יכולים לדרוש מעט יותר כסף, על העבודה המהירה שלהם ועל כך שהם מפנים את הלו"ז שלהם עבור לקוח מסוים. בעולם אידאלי, הכמות והאיכות היו מתחלקים שווה בשווה, ועדיין יש כותבי תוכן שיודעים לשלב את הנושאים בצורה מושלמת, אך לרוב, אחד בא על חשבון השני.
כתיבה שיווקית
השלב הבא, אחרי כתבות קידום למען קידום, הם הכתבות השיווקיות. במקרה הזה, יש צורך משמעותי ביכולת למכור מוצר, לתת לו לדבר בעד עצמו, ולדעת להבליט תכונות חיוביות ולהסתיר את השליליות. בכתיבה שיווקית, צריך לדעת לכתוב בשפה של קהל היעד, ולמרות שמדובר בכתיבה מתומצתת יותר, היא עדיין מורכבת ולעיתים עובדת עם בריף, במה שמייקר את העבודה. כתיבה שיווקית עלולה לקחת זמן רב יותר, ולעבור כמה תיקונים בדרך, מכיוון שמזמיני הטקסטים הם מעט יותר דקדקנים ויש צורך ביותר מהכנסת מילות מפתח לטקסט ללא כל משמעות. כתיבה שיווקית היא משהו שניתן ללמוד עם הזמן ולכן, הכותבים הצעירים והלא מנוסים מגיעים אליה פחות, ומכאן המחירים הגבוהים יותר.
מחקר ועבודה היקפית
סוג נוסף של כתיבה הוא הכתיבה האיכותית יותר. במקרים רבים, הכותבים מקבלים נושאים לכתיבה שהם לא מבינים בהם דבר ודבר. זה לא אומר שאי אפשר לכתוב על הנושא, זה פשוט אומר שצריך ללמוד אותו. למידה של הנושא שווה זמן וזמן שווה כסף. לכן, לא תמיד אפשר לכמת ולסכם את הכתיבה בכמות מילים, אלא יש להוסיף את הזמן בו נאלצים ללמוד את הנושא ולהתמקצע בו. בסופו של דבר, צריך להתקבל טקסט קוהרנטי ואיכותי, שיודע לתת את הערך המוסף. מבלי שהכותב לא ישחה בחומר, הוא לא יצליח לתת את אותו ערך, וכאמור, כותב שלומד את הנושא, צריך להיות מתוגמל על כך.
מומחים ומקומם בתוכן
השלב הבא של כתיבה מקצועית הוא שלב הכתיבה על ידי מומחים. מומחים הם אנשים שצברו ידע בלתי נגמר על נושא מסוים. הם מובילי דעת קהל והם נותנים את הדעת על הנושא, מעבר למה שאדם שלומד את הנושא למען הכתיבה יכול לתת. מדובר באנשים עם רזומה, ידע וניסיון, שיכולים להעשיר את הטקסט ולתת עמדה מלומדת וחשובה, עם ערך מוסף. כותבים מקצועיים הם לאו דווקא אנשים שהתמחו בכתיבה בעבר, אלא אנשי מקצוע שעובדים ועוסקים בנושא המדובר. לכן, התמחור שלהם הוא מעט יותר גבוה, לבטח אם מדובר באנשים עם תארים אקדמיים או כאלו המגיעים עם פלטפורמה המציעה חשיפה גדולה, שכן גם לשם ולמוניטין יש מחיר.
כתיבה טכנית – מבוא לסיזיפיות
סוג הכתיבה המורכב ביותר הוא כתיבה טכנית, והוא גם מתומחר בצורה גבוהה יחסית. כתיבה טכנית היא כתיבה שצריכה לכלול תיאורים מדויקים על מוצר או שירות מסוים, ולעזור ללקוח לתפעל אותו בצורה נכונה. כתיבה טכנית היא סיזיפית, היא מצריכה התנסות ו/או ידע גדול מאוד על אלמנט מאוד ספציפי, והיא יכולה להיות מתישה, שכן היא גם צריכה להיות תיאורית וגם אינפורמטיבית. הכתיבה הזו בא לידי ביטוי בעיקר בחוברות הדרכה ובספרות טכנית שבאה להיות עמוד התווך בכל הנושא של שימוש נכון ובטוח במוצר מסוים. הכתיבה הזו מצריכה הרבה מאוד הכנה וידע, וכן אופן כתיבה מאוד ספציפי, ולכן התמחור הוא גבוה.
תמחור פר מילה
מרבית כותבי התוכן בארץ עובדים בתמחור לפי מילה, אם כי בתוך התמחור הזה מגולמת רמת המאמץ שלהם, הוותק שלהם, הידע שלהם והיכולת שלהם לעבוד תחת לו"ז ותחת בקשות שונות ונשנות של הלקוחות שלהם. כותבים מסוימים יכולים לדרוש סכומים מוסכמים מראש, או לנסות ולתמחר את העבודה באופן שעתי, דבר שהוא גם הוא מקובל באופן יחסי. צריך לזכור שמרבית כותבי התוכן הם פרילאנסים, שלא יכולים להסתמך אך ורק על לקוח אחד, יציב ככל שהוא, ולכן, הלו"ז שלהם מורכב בצורה שונה. כותבי תוכן איכותיים יודעים להחזיר את ההשקעה בהם, ולכן, יש לתגמל אותם בהתאם לאיכות התוכן שהם מייצרים.
להתפרנס מתוכן
בסופו של יום, יש הרבה אנשים שמצליחים להתפרנס מכתיבה תוכן בצורה עקבית ולאורך זמן, וזאת למרות מוסר תשלומים בעייתי מצד חלק מהמעסיקים ומזמיני הטקסטים. כותב תוכן טוב הוא נכס אמיתי עבור כל עסק, הוא מסייע בקידום האתר, באיכותו, בנראות שלו ובמסר שלו כלפי הלקוחות. תוכן טוב, כאמור, משרת הרבה מאוד מטרות, וכותבי תוכן איכותיים הם מצרך מבוקש אותם צריך לתגמל בהתאם. חשוב לציין שכותבי תוכן משתפרים, מתמקדים והופכים לזריזים יותר עם הזמן, דבר שעשוי להעלות את תעריף הכתיבה שלהם בהתאם. עם זאת, ככל שהכותב טוב יותר, התוכן שהוא מייצר איכותי ונכון הרבה יותר, ונותן ערך גדול יותר לכל המעורבים בדבר.
אופן ותנאי התשלום
אלמנט חשוב נוסף בהבנה של מחירון כתיבה הוא בנושא אופן התשלום. מרבית כותבי התוכן הם פרילאנסים הפועלים במסגרת עוסק פטור ממס, או עוסק מורשה. יש גם אנשים לא מעט אנשים שמקבלים תשלום "שחור", אך זה כמובן אינו חוקי ואינו מומלץ. אנשי תוכן שמיתגו את עצמם, פתחו עסק ועובדים בצורה מסודרת, הם כמובן איכותיים יותר, ולכן גם מתמחרים את עצמם בצורה אחרת. חשוב מאוד לשאול את כותב התוכן לגבי אופן התשלום, ההגדרה שלו ותנאי התשלום, שכן יש הרבה כותבים לא מוכנים לעבוד בתנאים כמו שוטף +60 לצורך הדוגמה.
להחזיר את ההשקעה
תוכן הוא החלק המהותי והחשוב ביותר בכל מדיה ופלטפורמה שקיימת. מעטים הם האנשים שיודעים לייצר תוכן איכותי ולבטח כאשר מדובר בכתיבה שאמורה לייצג את העסק, לקדם אותו ולמכור את המוצרים והשירות שלו. בהרבה מקרים, התשלום על תוכן נראה לבעלי עסקים כגבוה במיוחד לאור התמורה, אך המציאות היא שכותבי תוכן טובים שווים הרבה מאוד כסף לעסק, ויודעים להחזיר את ההשקעה בהם בצורה מהירה מאוד. תוכן טוב הוא תוכן שלוקח את העסק קדימה, מקדם את המכירות, והופך את הקריאה לכדאית ומוכרת, עבור העסק והלקוחות שלו כאחד.